Théâtres d'Asie à l'oeuvre
De l’Inde à la Chine, le théâtre constitue un phénomène d’une ampleur et d’une richesse remarquables. Trois grands thèmes sont ici abordés. Le premier traite de la circulation des traditions
relatives à ces spectacles et tout parti-culièrement des échanges entre cultures lettrées et populaires. Les processus d’emprunts, d’acculturation, de vernacularisation sont au centre de
l’analyse. Le deuxième thème est consacré aux formes et aux moyens d’expression, aux techniques de l’acteur, à la musique et à la scénographie. Le troisième thème considère le rôle du contexte
politique et du pouvoir. Ces expressions théâtrales étant capables de s’agréger des fonctions rituelles, religieuses, politiques ou économiques, les États et les groupes ethniques les ont
chargées d’éléments identitaires. Les contributions ras-semblées partagent une approche anthropolo-gique commune des théâtres d’Asie : fondamen-talement historique, attachée à la dimension
religieuse autant qu’aux aspects esthétiques de la performance, et attentive aux relations entre commanditaires, publics et acteurs.
From India to China, “theatre” refers to a range of phenomena of extraordinary richness. This volume treats three principal themes. The first is the circulation of traditions relative to these performances, particularly the exchanges operat-ing between literary and popular cultures. Processes of borrowing, acculturation, and vernacularisation are at the centre of this analy-sis. The second theme covers forms and means of expression, techniques of the actor, to music and scenography. The third theme concerns the role of the political context and power relations. These theatrical expressions being capable of taking on ritual, religious, political or economic functions, States and ethnic groups infuse them with elements expressive of localidentity. The contributions brought together here share an anthropological approach to Asian theatres: a fundamentally historical anthropology, cogni-zant of religious and aesthetic dimensions of per-formance, and attentive to the interplay of patron, audience and actor.
From India to China, “theatre” refers to a range of phenomena of extraordinary richness. This volume treats three principal themes. The first is the circulation of traditions relative to these performances, particularly the exchanges operat-ing between literary and popular cultures. Processes of borrowing, acculturation, and vernacularisation are at the centre of this analy-sis. The second theme covers forms and means of expression, techniques of the actor, to music and scenography. The third theme concerns the role of the political context and power relations. These theatrical expressions being capable of taking on ritual, religious, political or economic functions, States and ethnic groups infuse them with elements expressive of localidentity. The contributions brought together here share an anthropological approach to Asian theatres: a fundamentally historical anthropology, cogni-zant of religious and aesthetic dimensions of per-formance, and attentive to the interplay of patron, audience and actor.
Circulation, expression, politique |
|
Auteur : | collectif, sous la dir. de Hélène Bouvier et Gérard Toffin |
Tel. : | 0153701837 |
Aire géographique culturelle : | Asie |
Date : | 19/06/2012 |
Directeur de publication : | Hélène Bouvier et Gérard Toffin |
Editeur : | Ecole française d'Extrême Orient |
Site : | http://www.efeo.fr |
Collection : | Etudes thématiques |
Nombre de pages : | 256 |
Numéro : | 26 |
Prix : | 40 |
ISBN : | 978 2 85539 146 5 |
ISSN : | 1269-8067 |
Contacter l'auteur de ce document | |